DEN HELDER - Vanaf maandag 27 februari 2017 verandert de inzameling van afval in Den Helder. Het plastic, blik en pak (van bijvoorbeeld sap en zuivel) wordt dan 1 keer per 2 weken opgehaald, het restafval 1 keer per 4 weken. Ook kan het voorkomen dat de dag waarop het gft of papier wordt opgehaald, naar een andere dag in de week verschuift.

Alle wijzigingen staan vanaf half februari op de inzamelkalender op www.hvcgroep.nl. Om het scheiden van afval zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de gemeente in overleg met HVC gekozen het plastic, blik en pak vaker in te zamelen.

Waarom deze wijziging?

Het scheiden van afval is van belang. Door afval goed te scheiden, worden waardevolle grondstoffen uit afval behouden en hergebruikt. Daarbij komt dat het verbranden van afval steeds duurder wordt.

Inzamelen voor hergebruik is de allerbeste keus, ook voor de volgende generaties. Dit betekent scheiden. Wethouder Wagner: “Van inwoners krijgen wij te horen dat zij het plastic, blik en pak best willen scheiden, maar er niet voldoende ruimte voor hebben. Ook geven inwoners aan dat het gescheiden gehouden plastic, blik en pak soms gaat stinken. Vier weken opslaan van deze plastic inzamelzakken vindt men gewoon te lang. Daarom wordt plastic, blik en pak nu vaker opgehaald. Samen met HVC willen het afval scheiden zo gemakkelijk mogelijk voor u maken.”

Afval scheiden. Samen halen we eruit wat erin zit

Een gezin heeft gemiddeld een vuilniszak per week vol aan plastic verpakkingen, lege pakken van sap en zuivel en blik. Om dit kwijt te kunnen is besloten het plastic, blik en pak vaker op te halen: 1 keer per 2 weken. Wie plastic, blik en pak apart houdt van restafval, houdt al deze ruimte over in de grijze rolemmer. Eens per vier weken legen van deze rolemmer is dan ruim voldoende. En door het beter scheiden van afval kunnen er meer waardevolle materialen uit worden gehaald voor hergebruik.

Twijfel over inzameldag? Kijk op de afvalkalender of in de app!

Op de afvalkalender op www.hvcgroep.nl is voor het hele jaar na te kijken wat de juiste data en dagen zijn waarop het afval wordt opgehaald. De nieuwe inzameldata kunt u hier vanaf half februari vinden. Op basis van postcode en huisnummer wordt de afvalkalender getoond die bij dit adres hoort. De afvalkalender kan ook als app worden download op uw smartphone en /of tablet. De gratis app is beschikbaar voor IOS en Android en is te vinden in de AppStore en Google Play. Een extra service in de app is dat het mogelijk is een melding in te stellen zodat op men op de gewenste tijd een berichtje krijgt wanneer en welke rolemmer wordt geleegd. Inwoners die geen toegang hebben tot internet kunnen contact opnemen met de Klantenservice van HVC, 0800-0700 (gratis).

Nieuw vanaf 2018: van zak naar bak

Eind 2017/begin 2018 (exacte datum is nog niet bekend) gaat de volgende wijziging in. Daarmee starten we in Julianadorp. De plastic inzamelzak wordt vervangen door een aparte bak (rolemmer) voor plastic, blik en pak. De grijze bak voor restafval behoort dan tot het verleden. Voor dit restafval staan ondergrondse verzamelcontainers op centrale plekken in de buurt. Inwoners krijgen een speciale pas waarmee zij hun restafval in deze verzamelcontainer kunnen storten. Dit nieuwe inzamelsysteem wordt vervolgens in fases in heel Den Helder ingevoerd (mogelijke uitzondering vormt een deel van de binnenstad). De huidige wijziging is alvast een aanloop naar deze nieuwe manier van inzamelen.