DEN HELDER - Laura Platenburg is uit een diep dal geklommen. Zij weet tegenwoordig wat ze aan zichzelf heeft, en mensen kunnen zich niet voorstellen wat voor een opluchting dat is. “Als ik helemaal zelf mijn inkomen kan verdienen, gaat de vlag uit.”

Wanneer Laura, opgeleid als administratief medewerker, in 2012 voor de derde keer vastloopt in haar werk, slaat de vertwijfeling toe. Wat is er mis met haar? Vooral haar laatste baan bij een callcenter is op een grote teleurstelling uitgedraaid. Ze loopt met haar ziel onder de arm, krijgt tot overmaat van ramp een auto-ongeluk met een lange lichamelijke nasleep en komt in de bijstand terecht. “Voor het eerst van mijn leven m’n hand ophouden. Ik vond het vreselijk.”

Achter de receptie

Gek genoeg blijkt het ook haar redding te zijn. Binnen de afdeling Sociaal Domein van de gemeente neemt de consulent haar bij de hand. “Ik ging begeleid sporten, begon mijn reïntegratieproces bij een vrijwilligersorganisatie en kon de dingen van mij af praten bij maatschappelijk werk.” Op een gegeven moment komt er een werkervaringsplek voor haar vrij bij de receptie van nota bene het Sociaal Domein zelf. Daar heeft Laura het te danken aan een scherpzinnige collega dat zij het begin van een antwoord krijgt op de vraag waarom zij functioneert zoals zij functioneert. “Die collega dacht bij mij autistische trekjes te zien.”

Openbaring

Laura kan doorschuiven naar het Bureau Schulphulpverlening waar de werkzaamheden overzichtelijker zijn. Daarnaast is zij vastbesloten duidelijkheid te krijgen over een eventuele stoornis bij haar en meldt zij zich aan voor onderzoek bij de GGZ. Daar wordt inderdaad het Syndroom van Asperger geconstateerd, een vorm van autisme. “Dat was een openbaring. Nu begreep ik waarom ik zo vaak overhoop lag met mijn werk.”

Tegelijkertijd gaat een andere deur voor Laura open. Met deze officiële diagnose kan zij via de reguliere kanalen van het UWV bemiddeld worden naar een functie bij het Sociaal Domein die ze al langer op het oog had. “Ze wilden mij ook graag hebben, omdat ze wisten dat dit bij mij zou passen. Nu kon het verantwoord geregeld worden.”

Eigen handleiding

De ‘cliënt’ van het Sociaal Domein is ook een ‘medewerker’ geworden. Laura beheert het subsidievolgsysteem bij het team Administratie Centrum. Zij verwerkt alle documentatie rondom verstrekte subsidies. “Met zo’n afgepaste, gestructureerde taak kan ik prima uit de voeten.” Dat Laura nu ‘haar eigen handleiding’ kent, is volgens haar de winst van de afgelopen jaren. “Door die zelfkennis kan ik betere keuzes voor mijzelf maken. Het geeft vertrouwen in de toekomst.” ‘Ze is er weer’, zoals ze het zelf noemt. De eerstvolgende stap? In deze functie volledig haar eigen inkomen verdienen. Wat Laura wil is niet langer een cliënt zijn van het Sociaal Domein, alleen nog maar een medewerker.