DEN HELDER - De gemeente biedt haar inwoners vanaf 12 juli een digitale sociale kaart, genaamd Hulpwijzer Den Helder. De Hulpwijzer Den Helder is te vinden via de link www.hulpwijzerdenhelder.nl. Via deze website vinden inwoners op een laagdrempelige, toegankelijke, en gebruiksvriendelijke manier, bruikbare informatie over sociaal maatschappelijke voorzieningen.

De Hulpwijzer Den Helder is een website die inwoners van de gemeente Den Helder helpt bij het beantwoorden van vragen binnen de thema’s:

  • Zorg en gezondheid
  • Jeugd en gezin
  • Woonomgeving en vervoer
  • Wonen en huishouden
  • Geldzaken
  • Werk
  • Actief zijn en meedoen

De hulpwijzer biedt professionals in het sociale domein ook een handig digitaal overzicht van het beschikbare aanbod binnen de gemeente.

Hoe werkt Hulpwijzer Den Helder
Met een paar muisklikken kiezen bezoekers het thema, de categorie en het onderwerp dat voor hen van belang is. Op de pagina van het gekozen onderwerp staan de belangrijkste vragen voor dit onderwerp samengevat. De antwoorden bestaan uit tips om zelf de problemen op te lossen, of waar om hulp gevraagd kan worden als de problemen niet zelf opgelost kunnen worden. Op de organisatiepagina staan alle organisaties vermeld op onderwerp. Met de handige kaartfunctie zien bezoekers gelijk hoe ze moeten reizen naar de door hen gekozen organisatie.

Alle vragen en antwoorden zijn geschreven op een manier dat iedereen – van jong tot oud – de informatie begrijpt en kan gebruiken. Zo krijgen bezoekers antwoord op meer dan 1000 hulpvragen. Alle informatie kan met een klik op de knop worden voorgelezen en is toegankelijk voor blinden en slechtzienden. Daarnaast is de hulpwijzer ontworpen om juist op mobiel en tablet goed te werken, zodat er altijd snel een antwoord op vragen van inwoners komt.

Pieter Kos, wethouder Sociaal Domein: “Den Helder kent een breed en kwalitatief goed aanbod van hulp aan onze inwoners. Wanneer een inwoner hulp kan gebruiken is het belangrijk dat deze ook makkelijk en snel te vinden is. De Hulpwijzer is hierbij een mooi aanbod. Den Helder bouwt verder aan een hoogwaardig en toegankelijk hulpaanbod. Onze inwoners verdienen dat, en ik ben er trots op! ” De Hulpwijzer Den Helder vervangt de websites van Geldkompas en de Sociale kaart Den Helder.

Samen op weg naar de beste kwaliteit
Gemeente Den Helder heeft samen met leverancier Sdu Uitgevers en lokale partnerorganisaties hard gewerkt aan het beschrijven van alle beschikbare oplossingen en voorzieningen. Vanaf het moment dat de website live is, wordt de informatie op Hulpwijzer Den Helder periodiek geactualiseerd door de redactie van Sdu Uitgevers. Komt u toch onjuistheden tegen of mist u organisaties of andere goede initiatieven voor inwoners van gemeente Den Helder? Laat het de redactie weten via helpdeskvind@sdu.nl .