De wereld blijft zich razendsnel ontwikkelen, ondernemingen proberen mee te groeien om de concurrentie voor te blijven. Veel technologische innovatie leidt namelijk tot efficiëntere bedrijfsvoering. Bedrijven in Noord-Holland staan erom bekend dat ze voorop lopen. Ze laten geen mogelijkheid onbenut om de kwaliteit van hun producten te verhogen, betere service te bieden of kosten te besparen.

Automatisering: meer doen met minder tijd

Het automatiseren van repetitieve taken is al decennialang in ontwikkeling. Maar door de opkomst van kunstmatige intelligentie is het steeds makkelijker om ook digitale processen zonder menselijke inbreng uit te voeren. Voorbeelden zijn administratieve taken zoals facturatie, voorraadbeheer en het verwerken van orders. Door ze door een computer te laten verwerken komen er geen mensen meer aan te pas. Dat gaat een stuk sneller en zorgt er bovendien voor dat medewerkers van toekomstgericht ondernemingen meer tijd overhouden voor creatieve of mensgerichte taken. Een klantenservicemedewerker kan zich echt richten op de service en hoeft niet meer allerlei administratie met de hand na te kijken. Terwijl productiemedewerkers dankzij robots fabrieken 24 uur per dag kunnen laten draaien en zelf geen zware lichamelijke handelingen meer uit hoeven te voeren.

Telematica: efficiënt voertuigenbeheer met realtime informatie

Een technologie die snel terrein wint binnen het bedrijfsleven is telematica. Daarmee houden ondernemingen hun wagenpark nauwkeurig in de gaten. Op elk moment van de dag weten ze waar hun voertuigen zich bevinden door realtime informatie. Bedrijven krijgen inzicht in het brandstofverbruik, de onderhoudsstatus en kunnen routes optimaliseren. Bij Radius Nederland vinden ondernemingen op maat gemaakte oplossingen om hun logistiek naar een hoger niveau te tillen. Telematica levert grote voordelen op, zoals duurzamer en veiliger rijgedrag, kostenbesparing en betere service voor klanten.

Data-analyse: inzicht tot in de details

De laatste tijd staat het nieuws vol met berichten over het verzamelen en verwerken van gegevens. Vaak wordt de nadruk gelegd op de negatieve kanten, zoals het onzorgvuldig omgaan met privacy. Maar voor ondernemingen is het efficiënt inzetten van essentieel belang om de concurrentiestrijd aan te gaan. Wederom speelt kunstmatige intelligentie een rol. Er wordt namelijk zoveel data verzameld dat het voor mensen geen doen meer is om patronen te ontdekken. Maar een computer kan dat dus wel. Ze vinden bijvoorbeeld patronen herkennen en daarop inspelen. Zo weten ondernemingen vooraf waar een klant naar op zoek is, hoe risico’s voorkomen willen worden en in het geval van telematica de optimale route uitstippelen.

Samenwerken in de cloud: grenzen vervagen

Werken op afstand was 10 jaar geleden slechts voor een beperkt groepje professionals weggelegd. Maar sinds de coronacrisis is het eigenlijk best normaal geworden. Dat is alleen mogelijk door een veilige digitale omgeving in de cloud. Daarmee kunnen medewerkers gebruik maken van alle bestanden die ze nodig hebben en zonder zorgen communiceren met collega’s. Bedrijven zijn niet langer gebonden aan fysieke kantoren en dat geeft veel vrijheid. Medewerkers kunnen ook als ze onderweg zijn aan de slag en dat is alleen mogelijk dankzij een solide digitale werkomgeving in de cloud. In Noord-Holland is gedeeltelijk thuiswerken geen uitzondering meer en dat benadrukt nog maar eens het vooruitstrevende karakter van de regio.