De middelen om klanten mee aan te trekken, zijn tegenwoordig zo uitgebreid dat iedereen het in principe kan. Alleen met deze groei in marketingkanalen zien we – jammer genoeg voor de bestaande ondernemer – ook een groei in concurrentie. Het vergroten van de klantenkring wordt hierdoor lastiger, doordat meer bedrijven strijden voor dezelfde groep consumenten.
Om als ondernemer een voorsprong op je concurrenten te ontwikkelen, zodat klanten eerder naar jou toekomen dan naar de concurrent, moet je je zien te onderscheiden van de andere bedrijven in je branche. Onderscheiden kan tegenwoordig op veel verschillende manieren, waardoor je gelukkig niet hoeft te concurreren op prijs. In dit artikel lees je over enkele van die manieren om je te onderscheiden en hoe je daarmee je klantenkring kunt vergroten.
Het (mee)geven van extra waarde
Allereerst draait het om het creëren van extra waarde waarvoor de klant wil betalen. Wanneer een andere onderneming zo goed als hetzelfde product of dienst aanbiedt als jij, dan kun je je onderscheiden door relatiegeschenken mee te geven. In de zomer zien we dat bedrijven waterflessen bedrukken en deze meegeven aan klanten bij een succesvolle verkoop.
In de winter doen bijvoorbeeld thermosflessen met logo het erg goed. Door relatiegeschenken mee te geven aan klanten zorg je er niet alleen voor dat je huidige klanten loyaler worden, maar zorg je ook voor een effectief marketingmiddel. Klanten die de relatiegeschenken in het openbaar gebruiken, stellen namelijk anderen om hen heen bloot aan jouw merknaam.
Het verbeteren van de online aanwezigheid
Naast een kleinigheidje in de offline wereld is het ook verstandig om je bedrijf in de online wereld te ontwikkelen. Tegenwoordig is het hebben van een website een must, maar zien we dat dit geregeld genegeerd wordt. Door bijvoorbeeld een overzichtelijke en klantvriendelijke website te hebben, maak je het aantrekkelijker voor klanten om je bedrijf in het echt ook eens te bekijken.
Daarnaast kun je zelfs contact opbouwen en onderhouden met klanten via sociale media. Met platformen als Instagram en YouTube kun je handige tips, trucs en kijkjes achter de schermen delen met je doelgroep, waardoor deze eerder vertrouwd raakt met je bedrijf. Op die manier onderscheid je je van je concurrenten en zorg je ervoor dat deze groep consumenten kiest voor jou.
Ook een positieve fysieke aanwezigheid
Je online aanwezigheid moet sterk zijn, aangezien je daardoor een groot bereik kunt hebben, maar in de offline wereld kunnen we ook nog iets verbeteren. Naast het meegeven van relatiegeschenken is het belangrijk dat je een positieve fysieke aanwezigheid hebt. Met aantrekkelijke flyers of reclames kun je ervoor zorgen dat je lokaal of regionaal bekendheid verwerft.
Naast deze reclamemiddelen kun je er ook voor kiezen om, eventueel samen met personeel, zelf letterlijk naar buiten te stappen om je aanwezigheid te verbeteren. Vaak zien we dat een of enkele betrokken een bedrijf representeren bij evenementen als sportwedstrijden of netwerkborrels. Om die manier krijg je meer zicht en zullen klanten geneigd zijn voor jou te kiezen.