Net zoals personen onderling een bepaalde indruk van elkaar hebben, heeft jouw doelgroep ook een bepaalde indruk van je bedrijf. Als bedrijf wil je natuurlijk de juiste indruk achterlaten op deze groep (potentiële) klanten en zakenpartners. Oftewel, je wilt je bedrijfsimago verbeteren. Hoe je precies bekend staat als bedrijf is niet alleen belangrijk voor klantwerving, maar ook voor klantbehoud.
Door een positief bedrijfsimago kun je je onderscheiden van de concurrenten en kun je ervoor zorgen dat klanten terugkomen voor meer zaken. Het is het visitekaartje van je onderneming, dat ervoor zorgt dat je producten of diensten bij de juiste doelgroep terechtkomen. In deze blog geven we daarom drie tips om een positief imago op te bouwen of te verbeteren.
Het geven van geschenken
Allereerst weet iedereen dat het geven van een kleinigheidje aan iemand wonderen kan doen verrichten. In het bedrijfsleven is dit niet heel anders. Bedrijven die regelmatig relatiegeschenken bedrukken en deze meegeven aan klanten of partners worden geassocieerd met vrijgevigheid en kwaliteit, wat direct een positieve invloed heeft op het imago.
Het positieve effect van relatiegeschenken kan zelfs nog verder reiken, wanneer je kiest voor een uniek of handig relatiegeschenk. Wanneer bedrijven fijne sporttassen met logo bedrukken, ervaren ze niet alleen de directe waardering van de ontvanger, maar worden hun producten of diensten ook geassocieerd met de kwaliteit en bruikbaarheid die aan de sporttassen in dit geval verbonden zijn.
Het optimaliseren van de klantbeleving
Het uitdelen van relatiegeschenken is een effectief middel om je bedrijfsimago te verbeteren. Wanneer we kijken naar interne bedrijfsprocessen merken we vaak dat daar nog enige winst te behalen valt, met name bij het onderdeel klantbeleving. Het hebben van een klantenservice die klanten op hun gemak stellen, speelt hierin een leidende rol.
Er is niets fijner voor een klant dan dat ze vriendelijk en professioneel te woord worden gestaan en dat hun vragen of problemen snel opgelost worden. Wanneer we het hebben over klantenservice is het niet alleen belangrijk dat deze goed vragen of problemen kan opvangen, maar dat deze ook proactief is. Het bedrijf zet dan zelf de eerste stap tot interactie door bijvoorbeeld tips te geven of te vragen hoe de klant de aankoop heeft ervaren.
Van feedback tot positief imago
Tot slot is het belangrijk om te erkennen dat ieder bedrijf anders is. Hoewel het geven van een kleinigheidje aan de klanten en het optimaliseren van de klantbeleving essentieel zijn voor het verbeteren van het bedrijfsimago, moeten we niet vergeten dat ieder bedrijf zo zijn eigen krachten en zwaktes heeft.
Door feedback te vragen aan je klanten krijg je inzicht in hoe je bedrijf ervaren wordt. Tegelijkertijd voelen klanten zich belangrijk en gehoord wanneer je wat met hun feedback doet, wat tevens de klantbeleving versterkt. Door de inzichten van klanten krijg je een completer beeld van de situatie en kun je je strategie aanpassen op jouw bedrijf.