Aan de slag voor een nóg prettiger en groener Kruiszwin 1 en 2
Meer groen, nieuwe bestrating, veiligere straten en een opgeknapt speeleiland. Als u over anderhalf jaar door Kruiszwin 1 en 2 loopt of rijdt, ziet u dat de buurt flink is opgeknapt. Bart van der Willik is projectleider bij de gemeente Den Helder. Hij legt uit wat er gaat gebeuren en waarom.
Wat gaat er gebeuren in Kruiszwin 1 en 2?
“Veel! We gaan de buurt klaar maken voor de toekomst: mooier, groener en veiliger. Eerst wordt het hele riool vervangen en uitgebreid. Dat is hard nodig en is een flinke klus. Hofje voor hofje gaat de straat open. Als de straten weer dicht gaan, doen we dat met nieuwe bestrating. Dan zien de straten er weer netjes uit. Ook komt er meer groen in de hofjes en komen er meer parkeerplaatsen. Verder pakken we de verkeersveiligheid aan: de wegen worden smaller, er komen verkeersdrempels en de maximumsnelheid gaat naar 30 kilometer per uur. Daarvoor krijgen we een subsidie van de provincie. Tot slot krijgt het speeleiland een opknapbeurt en komt er nieuwe, duurzame straatverlichting. Kortom: een flinke verbouwing, met een mooi resultaat.”
Waarom is dit nodig?
“De plannen ontstonden omdat onderhoud nodig is aan het riool. En ook het asfalt en de andere bestrating hebben hun beste tijd gehad. Eigenlijk is onderhoud nodig aan alles wat je ziet in de openbare ruimte. Al deze werkzaamheden hebben we bij elkaar gepakt om plannen te maken. En daarbij houden we ook meteen rekening met veranderingen in het klimaat.”
Veranderingen in het klimaat, wat is daarvoor nodig?
“We houden er rekening mee dat er in de toekomst door klimaatverandering meer regenbuien zijn. Die worden ook steeds heftiger. Dat hebben we al een paar keer meegemaakt de afgelopen jaren: flinke hoosbuien waardoor straten onderliepen. Al dat regenwater moet goed kunnen weglopen. Dat regelen we op verschillende manieren. Allereerst komt er een apart hemelwaterriool: dat zorgt ervoor dat het regenwater en ook grondwater worden afgevoerd naar de sloot. Daarnaast krijgt een deel van de parkeerplaatsen waterdoorlatende bestrating, zoals we dat noemen. Daar komen twee soorten tegels: tegels met brede voegen ertussen en – een nieuwtje voor onze gemeente – tegels met gedeeltelijk gras: dat geeft een mooie groene uitstraling. Met deze tegels blijft het regenwater niet in plassen in de straat staan, maar zakt het weg in de bodem. Tot slot vervangen we op verschillende plekken stenen door groen. Ook dat helpt! We noemen dit soort aanpassingen klimaatadaptieve maatregelen. Het is heel belangrijk om dit nu al aan te pakken. Dan zijn we in de toekomst beter voorbereid.”
Hebben bewoners meegedacht?
“Jazeker! Toen we wisten dat we hier aan de slag wilden, zijn we naar de bewoners toegegaan. Dat was in 2019. We vroegen hoe de buurt beter kon worden. In combinatie met onze eigen onderhoudsplannen, hebben we een ontwerp gemaakt. Dat hebben we weer met de bewoners besproken. Een voorbeeld: veel bewoners wilden graag meer groen en er werd ook gevraagd om meer parkeerplaatsen. Die zitten nu in het ontwerp, deels met een groene uitstraling. Ook verkeersveiligheid was een belangrijk onderwerp voor de bewoners.”
Wanneer is het klaar?
“De aannemers zijn begonnen. Eerst het riool, dan de bestrating en als laatste de vergroening. Dat gaat in fases, hofje voor hofje. We nemen de tijd, omdat alle bewoners altijd bij hun huis moeten kunnen komen. Het duurt wat langer, maar die bereikbaarheid is voor ons een eis. Ik verwacht dat het werk er over anderhalf jaar op zit. Dan zijn Kruiszwin 1 en 2 niet alleen nóg prettiger om te wonen, maar ook groener en veiliger.”
Meer weten over de plannen voor Kruiszwin 1 en 2? Kijk op www.denhelder.nl/kruiszwin1en2. Wilt u liever iemand persoonlijk spreken? Bij de bouwketen, tegenover de snackbar, is een informatieruimte. De omgevingsmanager van aannemersbedrijf Haarsma is daar vanaf 24 maart een keer in de twee weken op donderdag aanwezig om uw vragen te beantwoorden. Het inloopmoment is van 11.00 tot 12.30 uur.