DEN HELDER - Theater De Kampanje in Den Helder en creatief bureau Druktemaker hebben vandaag een innovatieve marketingcampagne gelanceerd: 'Dat is wat theater met je doet'. Deze campagne maakt gebruik van de kracht van generatieve AI om een reeks ontroerende campagnebeelden te creëren die de emoties van theaterbezoekers vastleggen.


In de nasleep van de laatste corona-lockdown, hebben De Kampanje en Druktemaker de handen ineen geslagen om een campagne te ontwerpen die erop gericht is om verschillende doelgroepen terug te trekken naar het theater. Het oorspronkelijke idee van de campagne werd anderhalf jaar geleden bedacht, maar de kosten voor acteurs, styling, visagie, fotografie enz. maakten het onhaalbaar. Met de implementatie van generatieve AI is het nu mogelijk om deze campagne tot leven te brengen tegen een fractie van de kosten.

"Ons doel is om mensen te raken met aansprekende quotes die de emotie die je beleeft tijdens een theaterbezoek herkenbaar beschrijven," legt Marketingdirecteur Jon Ruigrok van Druktemaker uit. "De campagne is ook een bewijs van de kracht van moderne technologieën om high-end campagneconcepten betaalbaar te maken."

Lisa van den Berg, Prompting Engineer bij Druktemaker voegt toe: "De mogelijkheid om met generatieve AI deze campagnebeelden te creëren heeft ons in staat gesteld om onze creatieve visie volledig te realiseren. Het is gaaf om te zien hoe technologie ons in staat stelt om nieuwe wegen in te slaan in de manier waarop we verhalen vertellen en emoties overbrengen."

De beelden van de campagne zijn gecreëerd met behulp van generatieve AI, waardoor de productiekosten aanzienlijk werden verlaagd. Sander de Roos, Creative Director bij Druktemaker, deelt: "Het is fantastisch om de kracht van kunstmatige intelligentie te gebruiken om onze creatieve ideeën tot leven te brengen. Deze campagne gaat echt over de emotie van het theaterbezoek, en dankzij AI hebben we dat kunnen doen op een manier die eerder ondenkbaar was. Het is bijna onvoorstelbaar dat de hoofdpersonen op de beelden door een computer zijn gegenereerd."

De campagne wordt gelanceerd tijdens Sail Den Helder en zal te zien zijn op grote posters en digitale schermen in- en rondom Theater De Kampanje. Het evenement verwacht ruim 250.000 bezoekers, die allemaal de kans krijgen om de hagelnieuwe campagne te bekijken.

Kim Smit, Theaterprogrammeur en eventmanager bij Theater De Kampanje, kijkt vol trots naar de lancering: "We zijn ontzettend enthousiast over deze campagne en de mogelijkheid om theaterbezoekers op zo'n innovatieve en aansprekende manier te bereiken. We hopen dat het publiek net zo geraakt wordt door deze beelden als wij en dat ze zich geïnspireerd voelen om het theater te bezoeken."

Over de toekomstplannen van Druktemaker zegt Jon Ruigrok: "We geven regelmatig masterclasses om klanten en niet-klanten AI-tools te leren gebruiken. We positioneren ons daarmee naast creatief bureau ook als AI-gency. We zien dat de nieuwste technologieën, zoals generatieve AI, ons helpen om een creatief concept snel te visualiseren en concreet te maken."